Content

 

 

Heeft u wel de juiste klanten?

De klantenpiramide is een manier om klanten te segmenteren. Het is gebaseerd op het pareto-effect (20/80-regel). Deze stelt dat 20% van de klanten 80% van de omzet genereren. Door een indeling hiervan te maken in een piramide, ontstaat er een visuele weergave.

Waarom een klantenpiramide? Een klantenpiramide is een gemakkelijke manier om klanten te segmenteren en te analyseren. Hierop kan de ondernemingsstrategie afgestemd worden.

Een bekend marketing gegeven is dat 80% van de omzet van een bedrijf door 20% van de klanten gegenereerd wordt, terwijl omgekeerd 80% van de marketing & sales inspanningen gaat zitten in de klanten die samen slechts voor 20% van de omzet zorgen. Met een dergelijke simpele constatering is direct duidelijk dat een meer evenwichtige verdeling van de aandacht over grote en kleine klanten het bedrijfsresultaat sterk kan verbeteren.(klanten die de meeste omzet genereren, zijn niet per definitie de meest winstgevende. Deze klanten krijgen vaak aanzienlijke prijskortingen en gunstige betalingsafspraken)

U ziet wat dan voor u de grootste en belangrijkste klanten zijn. Afhankelijk van uw bedrijf en business, definieert u de criteria en de grenzen. U kunt ook kijken naar winsten, het aantal bezoeken, regio etc. U maakt klant analyses die voor jullie waardevolle informatie opleveren. De klantpiramides geven ook inzicht in hoe lang klanten bij u blijven. Hoe afhankelijk u bent van bepaalde klanten, of klanten afglijden naar een lager segment.

Doel van deze methodiek is om de winstgevendheid per klant te verbeteren.

1: haal nieuwe klanten uw piramide binnen;

2: krijg klanten hoger in uw piramide;

3: houd de klanten in de piramide.

De klantenpiramide van Jay Curry ziet er als volgt uit:

Bron: Klantenpiramide Jay Curry

Run... to stay informed